Made in Belgium Since 1930

Vraag. Wie won Milaan-Sanremo 2014?

Antwoord. De Noor Alexander Kristoff.

Vraag. Wat droeg hij toen hij zijn handen omhoog mocht steken in de straten van Sanremo, de parel aan de Italiaanse bloemenrivièra?

Antwoord. Decca.

Vraag. Wie was de nummer 1 op de wereldranglijst op het eind van het seizoen 2013?

Antwoord. Joaquin Rodriguez.

Vraag. Met welk merk fietste hij in 2014 rond?

Antwoord. Decca.

 

Om maar te zeggen dat Decca vorig seizoen meer dan ooit zijn plaats opeiste in het World Tour-peloton. En ook al is Decca dit jaar niet langer kledijsponsor van Katusha, toch blijft Decca aanwezig in het peloton. In 2015 zullen de youngsters van het Leopard Development Team namelijk met onze kledij rondrijden. En dat is best straf voor een 84-jaar oud familiebedrijf uit Zottegem dat oorspronkelijk niks met koers te maken had.

 

Het is August De Clercq die in het gezegende jaar 1930 een eenmanszaak opricht die al gauw succes kent, uitbreidt en resulteert in de oprichting van de NV Breigoedfabriek De Clercq Gebroeders. Specialiteiten van het huis: pullovers, cardigans en debardeurs. Als de Zottegemnaren in die tijd beter en mooier gekleed lopen dan de rest van Vlaanderen, moet u de oorzaak niet te ver gaan zoeken. Een bezoekje aan de Decca-fabriek volstaat.

 

In 1970 zien de gebroeders De Clercq een nieuw gat in de markt. De koers is dan al een tijdje uitgegroeid tot de meest populaire volkssport op televisie – het is de tijd van de Eddy ‘de Kannibaal’ Merckx, weet-u-wel – en ook op Vlaamse wegen komt men steeds meer koersfietsen tegen. Het familiebedrijf besluit de stap naar het wielrennen te zetten, vooral omdat die stap toen slechts een ‘stapje’ was. Wielertruien werden in die tijd nog gewoon gebreid en dus is de omschakeling van een gewone trui naar een wielertrui snel gemaakt. Okay, het moet allemaal iets kleurrijker en schreeuwiger dan voorheen, maar het volk smult ervan. Decca komt de wielerwereld ook meteen binnen langs de grote poort. Watney-Maes en Marc Zeepcentrale, twee vaste waardes in het toenmalige profpeloton, worden uitgedost door de nieuwkomer uit Zottegem. Het is het begin van een mooi verhaal, met talloze hoofdstukken, hoofdstukken die geschreven worden door grote namen en gevuld worden met paragrafen over roemruchte zeges.

 

Wat dacht u van Freddy Maertens die wereldkampioen wordt en een jaar lang met een Decca-regenboogtrui rondfietst? Ook klassiekerkoningen als Sean Kelly en Jan Raas dragen op een bepaald moment tijdens hun rijkgevulde carrière een Decca-wieleroutfit, net als de Splendor- en Hitachi-renners. En altijd tot grote tevredenheid van de heren wielrenners in kwestie die hun fietskledij vaak voor, en zelfs tijdens, het seizoen komen passen in de Zottegemse fabriek, dit tot groot jolijt en enorme tevredenheid van de omwonenden die maar wat graag een handtekening komen vragen van hun poulain of met een van hun wielerhelden op de foto gaan. Het feit dat Decca een gevestige waarde wordt in het peloton zorgt er ook voor dat steeds meer wielertoeristen zich in Decca-outfit hullen. De rode naad die de Decca-kledij kenmerkt, wordt zelfs een waar kwaliteitslabel bij iedereen die wel eens het, toen nog, stalen ros bestijgt.    

 

Jan Raas is zelfs zo tevreden over de Decca-kledij dat hij later als sportdirecteur van achtereenvolgens Kwantum Hallen, Superconfex, Buckler, Wordperfect en Novell zijn renners door Decca laat kleden. En met succes. Edwig Van Hooydonck plaatst twee keer zijn beslissende Ronde van Vlaanderen-demarrage op de Bosberg in Decca-tenue mét rood biesje en ondermeer Jelle Nijdam pronkt in een gele Decca-trui tijdens de Tour de France in 1987. Maar in 1996 start Jan Raas met het nieuwe Nederlandse wielerproject Rabobank, en de Nederlandse bankinstelling eist dat ook de kledijsponsor Nederlands is. Exit Decca dus, en dat is tevens het einde van het Zottegemse bedrijf op het allerhoogste niveau in het peloton.

 

Definitief was dat einde dus allerminst, want vorig jaar was Decca de trotste kledijsponsor van Katusha, de Russische miljoenenformatie met niet alleen Joaquin Rodriguez en Alexander Kristoff in de rangen, maar verder ook kleppers als Daniel Moreno en Luca Paolini. En opnieuw zat Jan Raas er - zij het dit keer helemaal indirect - voor iets tussen. Katusha-teammanager Viatcheslav Ekimov had Decca tijdens zijn rennerscarrière namelijk leren kennen tijdens zijn verblijf bij Wordperfect en Novell, teams waar Jan Raas ploegleider was. Omdat de Russische ex-hardrijder zo’n goede herinneringen overhield aan de kledij, besloot hij vorig seizoen met Decca in zee te gaan. Die samenwerking is nu beëindigd, maar beide partijen kijken positief terug op hun gezamenlijke project.

 

Decca zelf is nog steeds een familiebedrijf met ruim 40 werknemers dat zoals destijds in 1930 voor de volle 100% in België gevestigd is en waarvan de kledij nog steeds in Zottegem wordt geproduceerd. Kledij die dus niet alleen wordt gedragen door profs, maar ook door vele tienduizenden wielertoeristen, nog steeds de belangrijkste doelgroep voor de familie De Clercq. En dat voelt u in elk kledingstuk dat Decca produceert. Doe er uw voordeel mee!

(met dank aan Jonas Heyerick)